יעל תותחני - משרד עורכי דין

תובענות ייצוגיות

הרבה פעמים, אנחנו מוצאים את עצמנו ניזוקים נזקים קטנים ואז אנחנו תוהים, בינינו לבין עצמנו, אם בכלל שווה לנו לטרוח ולתבוע את אותם 10 שקלים שהפסדנו. אז יש לנו חדשות בשבילכם – אלו לא עשרה שקלים, ברוב המקרים מדובר במיליונים!

וכך מסביר בית המשפט העליון: הסדר של תובענה ייצוגית בא להגן על אינטרס היחיד, שעה שהוא מביא לכדאיות בהגשת תביעה שהנזק האינדיבידואלי בה הוא קטן. בה בעת, הוא מקדם את אינטרס הציבור באכיפת ההוראה החוקית שבגדריו מצויה התובענה הייצוגית. בכך מושגים יעילות, חסכון בהליכים, אחידות בפסיקה ומניעה של ריבוי תביעות (ראו: רע"א 4556/94 טצת נ' זילברשץ, פ"ד מט (774 (5, 783-785).

במה למעשה מדובר?

נניח, שנכנסת לסופרמרקט הקרוב לביתך וביקשת לרכוש לעצמך דבר מאכל טעים, כמו למשל – פופקורן. אתה מגיע למדפי החטיפים השונים ומבחין בשני סוגי פופקורן מפתים. אבל איך תחליט איזה פופקורן אתה מעדיף?
לכל אחד מאתנו יש שיקולים שונים. ראובן מעדיף את הפופקורן הזול יותר; נועה מעדיפה את הפופקורן שהחלבונים בו גבוהים יותר ומנחם – הוא מעדיף פופקורן ללא סוכר.

אבל, נניח ואין מחיר מוצג על שקיות הפופקורן או שלמשל, נכתב על פופקורן א' שאין בו סוכר, אבל בעצם יש בו סוכר ולא מעט?

לכאורה, היינו חושבים שמדובר בנזק קטן אם בכלל. הרי אנחנו תמיד יכולים לגשת לקופאית ולשאול אותה מה המחיר; אנחנו תמיד יכולים להרים טלפון למוקד שרות הלקוחות של יצרן הפופקורן ולהגיד לו שדווקא כן יש סוכר בפופקורן שלו.

אבל האם באמת שווה לנו לתבוע?

בהחלט!

אולי לך, בהיבט הצר, נגרם נזק קטן. הנזק שלך כצרכן הוא נזק מזערי, שכולל את אותו ניסיון לבצע רכישה מושכלת של מוצר על פי פרמטרים שחשובים לך. אז מה הנזק? עשרה שקלים? 50 שקלים? אפילו 500 שקלים – האם זה שווה בתביעה?! כן!
כי למעשה, אתה לא הניזוק היחיד. אתה רק אחד מהאנשים שנפגעים מכך שבעצם יש סוכר בפופקורן. אתה רק אחד מהאנשים שנפגעים מכך שאין מחיר על המוצר ואתה נאלץ לכתת רגליך ולברר מה זול יותר, לעיתים תוך פגיעה בפרטיותך.
לכן, מדובר כאן בנזק שאותו סופרמרקט או לחלופין, אותו יצרן פופקורן גורם – להרבה מאוד אנשים. למעשה, למיליוני אנשים – שהם כלל הצרכנים של אותו מוצר וכלל הלקוחות של אותו סופרמרקט.
במקרה כזה, בידך הזכות (ואולי אפילו החובה המוסרית) לתבוע את הנזק שנגרם לכל מי שנפגע מהעוולה הזאת וכך מגיעות לעולם תובענות ייצוגיות על סכומי כסף גדולים מאוד, שלאחר מאבק עיקש של עורך הדין, כלל הציבור שנפגע נהנה מפיצוי כספי ובעיקר – אתה, התובע המייצג.
משרדנו הינו בעל ניסיון משמעותי בתחום התובענות הייצוגיות, והננו מייעצים ללקוחותינו מדי יום לגבי הסיכויים והסיכונים בכל תובענה ייצוגית שמגיעה לפתחנו.
כך למשל, מייצג משרדנו בתובענה ייצוגית מרתקת ביותר נגד אתרי הקניות באינטרנט, בטענה כי הם למעשה עוברים על דיני הגנת הצרכן, שעה שהם מסתירים מהלקוח את מחירו האמיתי של המוצר המוצע למכירה. ניתן לקרוא על כך בקישור הבא.